Autismemor

Jeg er alenemor til Felix som har fått diagnosen barne autisme - tidligere kalt Infantil autisme Bloggen handler om hvordan det er å leve med en diagnose.

Noen som gleder seg til barnehage start?

• Publisert: 29.07.2016, 14:06

• Det gjør vi...

På mandag er det tilbake til de gode rutinene, og jeg merker at Felix og jeg har "gått oppi" hverandre i snart 3 uker.

2 fantastiske uker på Ferie, og en laaang uke hjemme i regnet.

og jeg opplver faktisk at  Felix  er litt "lei" moren sin:-) Og det er bra! Bra at behovene hans er dekket og han er klar for hverdagen.

Vi er begge hverdagsmennesker, Felix liker å gå barnehagen og jeg liker å gå på jobb .-Og vi er  glad i rutiner.

I går hadde Felix en super ettermiddag med støttekontakten sin.. kom hjem kjempe oppstemt etter og ha vært på Lekeland.

- Jeg fikk til og med tilbake meldinger om at han hadde lekt med noen barn:-)

Og i dag sov han til 0830   ( hos oss har den øvre grensen på å sove lenge vært max 0630)

Vel mandag begynner barnehagen igjen, etter fellesferie stenging og det blir et spennede siste år

Vi har vært så heldige med å få spesial pedagogen til Felix til å være også støttepedagog  for han (ettersom hun som har vært støttepedagog  de to siste årene slutter)  Det er kjempeflott at det er en han kjenner og liker godt:-)

Det har vært supert å ha hatt ferie, og vi har ladet batteriene, men nå er vi klar for HVERDAG!!

Hun har det ikke lett med et "slikt barn"..

• Publisert: 27.07.2016, 08:36
  • 8 kommentarer
  • Dette var en kommentar min mor fikk,som da gjaldt meg.

Helt ærlig så blir jeg ikke fornærmet at noen omtaler Felix som et "slikt barn.

For jeg er fullt klar over at en del  mennesker tenker slikt,og at jeg for l enge siden bestemte meg for "blåse"  langt i hvordan mennesker tenker om vårt liv,mitt liv.

Jeg ser på Felix som fullkommen,og ønsker at skal se på seg selv som fullkommen også.

Men jeg fikk lyst å skrive om det - for som jeg har skrevet før "Livet handler ikke om hvordan du har det,men hvordan du tar det"

Jeg kan av og til oppleve at noen synes litt "synd"  på meg. Og det er nesten som jeg synes litt "synd " på dem og som har behov for å synes synd på meg :-)

For meg handler det litt om forventninger,  Realistiske forventninger...Venter vi at alt i liver skal være like perfekt som en "perfekt status oppdatering?

Livet er vel ikke slik for noen - og  allerede mens jeg var gravid med Felix var jeg klar over at det å få et friskt barn ikke var en selvfølge.

Men jeg var heldig for jeg fikk et frisk barn!

Felix er veldig robust,frisk og lykkelig. Han har det vi kaller en god "Psyke" Han er trygg,han har humor og han er elsket.

Ja det er krevende med et barn som har spesielle  behov -ingen tvil!

Men det har litt med forventningene til livet å gjøre - Jeg tror vi blir mer robuste når vi håndtere krevende  ting. Jeg studerte  motivasjons psykolgi for et par år siden og der lærte jeg noe viktig. Nemlig at å gjøre noe som er lett , er det ikke poeng i! VI vokser som menneske når vi gjør det som er litt "vanskelig"

Og selv om jeg ikke kan ligge på en solseng slik som andre foreldre på ferie,

så ser jeg fordelen i det:-) Fordi jeg får muligheten til å leke mer:-)

Og jeg tror mange hadde hatt godt av å være mer "leken"

Felix og jeg har et godt liv-

Jeg er selvsagt heldig som har to fantastiske foreldre  som ikke vet hva godt de skal gjøre for oss,som gjør det mulig  for meg å jobbe ,fullføre studiene mine:-)

Men mest av alt er jeg heldig som har Felix , fordi jeg føler jeg har vokst som menneske og jeg aldri kommer til å kjede meg:-)

Autisme og ferie 3 - Side village:-)

• Publisert: 25.07.2016, 08:54
  • 9 kommentarer
  • Takk for nå Fantastiske Side village :-) Med den hyggeligste og serviceinnstilte betjeningen.

Vi er vel hjemme etter 2 herlige ferie uker, selv om det er deilig å komme hjem til familien,komme jobb,trening ((og ligge i sin egen seng) kunne vi fint vært lenger:-)

Side village er et lite ,familievennlig hotell der det er utrolig lett å bli kjent med andre:-)

Vi traff noen utrolige hyggelige mennesker :-) Monica,Per Jørgen, Kristian, Jessica, Kristina,Trond og Marius. Spesielt Per Jørgen som var uuutroolig flink å leke med Felix(Felix sov 3 timer på verandaen etter noen timer mad ball lek i bassenget)Håper vi treffer de til neste år:-)

Side village har blitt vårt andre hjem:-):-) Det er virkelig en plass vi er blitt godt tatt i mot og vi føler oss som hjemme!

Jeg føler meg trygg når jeg reiser alene med Felix, og jeg vet mange vegrer seg for å dra alene med barn på ferie,spesielt da hvis barnet har speselle behov.

Jeg opplever Tyrkia som en plass der Felix blir veldig inkludert selvom han er "spesiell" Det er ikke så mye "stirring" som hjemme.

Skulle jo tro vi i Norge var kommet lenger   - vi som er så opptatt av inkludering,-     Men jeg følte vi var mer "Normal" På ferie.

For Felix er det supert på Ferie for alle hilser tilbake eller svarer når han sier"Hei,"hello,eller "bye bye" For det er nemlig sånn at når du lærer et barn med Autisme, at høflige fraser er viktig. Så forstår de ikke helt hvorfor voksne ikke hilser tilbake.

I Tyrkia hilser alle,og de ler når Felix kommer stormede og roper "Hello" og "Bye,bye"

Fly turen gikk greit, litt sliten Felix selvsagt -Vi reiste fra hotellet kl  2100. tyrkisk tid, og var hjemme 0415. Norsk tid.

Men når Felix kom hjem ville han rett inn på rommet til lekene sine til tross bare to timer søvn på flyet:-)

Jeg har heller aldri vært urolig nå når vi har vært i Tyrkia tross uro hjemmefra.Det er jo dramatisk det som står i avisen,men lille "Kumkøy" Er langt borte fra Istanbul og Ankara. OG jeg har aldri opplevd en slik sikker flyplass som  iAntalya.

Side village i lille vakre Kumkøy,med de langrunne strendene vil jeg absolutt anbefale til alle barnefamilier:-) Og reiser du alene med barn blir du lett kjent med folk -Og har du barn med spesielle behov er dette en plass du vil føle deg mer "som andre";-)

Tusen takk for oss Side Village:-)

Felix er blitt "Stamgjest" på - Sunshine resturanten med de super hyggelige menneskene som jobber der:-)

Vel hjemme:-)

Autisme og ferie 2.

• Publisert: 21.07.2016, 14:42
  • 0 kommentarer

Ja nå har vi nesten hvert  her i Tyrkia i 14 dager. dagene går så altfor fort.

Jeg sitter å lurer litt på om det vil bli problematisk å få Felix til å gå med sko når vi kommer hjem. Han Elsker å gå barbeint -selv på den glovarme asfalten:-)

Det er super fint å ha tiden her sammen - vi ler mye og krangler litt)

Noen ganger lurer jeg litt på hvordan det er å være som de andre mødrene( som kan ligge på solsengene å lese bøker) ( jeg er litt mer som fedrene,som er uti å aktiviserer ungene)

Men så tenker jeg.... -Jeg får aldri tid til å kjede meg, og jeg pleier å komme hjem å føle at jeg har god "kondis" når jeg kommer tilbake til norge og drar på trening i gjen:-)

Jeg har jo en personlig trener her på 5 år som sier "løp,løp,løp... eller skubber meg uti bassenget hvis jeg sitter på basseng kanten:-)

Også har jo vi alle godt av å være "barnslig" og leke:-) Felix sørger for at moren ikke blir lat..:-)

Nye tingen i år er at vi kan kaste ball sammen i bassengen. - Jeg ser at den treningen de har hatt  i barnehagen ,med samspill med de andre barna har fått Felix til å bli mer interessert i felles lek:-)

Autisme og Ferie

• Publisert: 17.07.2016, 14:13
  • 8 kommentarer
  • For mange med utviklingsforstyrrelse kan ferie være problematisk,fordi det er blant annet brudd i rutiner.

Første gang vi dro på en lenger tur for to år siden var veldig krevende

.Slitsom flytur,jeg løp etter Felix på stranden hele tiden,og han ville nesten ikke spise noe mat(kresen) vi var begge slankere da vi kom hjem😜

Jeg etter løpingen og Felix som ikke ville spise noe særlig.

Men jeg merket en forandring når vi hadde kommet hjem.Jeg synes han var blitt mer sosial-mer opptatt av andre mennesker.

Jeg bestemte meg for å dra tilbake til samme plass september samme år -da alene.

Denne gang gikk flyturen bedre,vi fikk et bedre egnet rom og vi hadde en super ferie.Siden har vi reist til samme plass nå tredje året på rad.

Vi er blitt "stamgjester" Vi har funnet et lite leilighetshotell som er oversiktlig ,som har fantastisk god service og vi blir veldig godt ivaretatt 💙💙💙Side village -En fantastisk plass ,fantastiske gjester og betjening.

Og ikke minst fantastiske langgrune strender 💙I forkant av ferien kan jeg hendevende til resepsjonen og få leiligheten jeg ønsker

-Og dette er blitt en plass der flere i familien min reiser til.

I år er vi alene,men vi føler oss ikke alene for dette er plass som er lett å bli kjent med de andre gjestene Og Felix elsker både stranden med store bølger ,og bassenget.I går hadde vi vår første resturant/kafé tur på kvelden.

Felix er blitt mer robust etter ferie turene våre -Jeg merker kjempe stor forskjell på han i å kontra for to år siden.

Det har virkelig vært verdt å eksponere oss for det slitet vi begge opplevde  første ferietur for to år siden

Kattepuser som hotellet har "adoptert"

Fantastiske Ømer (som snakker Norsk,Svensk,Dansk;Finsk) og fantastiske Oguzhanel som passer på at vi har det perfekt:-)

Og for de som er bekymret for Tyrkia ,så kan jeg si : - Vi merker ingenting til urolighetene borsettfra maaaaange henvendelser fra Norge om vi er trygg

Vi blir godt ivaretatt av fantastiske serviceinnstilte mennesker -Det er mye elendighet i verden ...Men vi må ikke glemme av at det er også fantastisk mye bra❤❤